My Family Daisypath tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

27 Apr 2012

Aku perlu bersabar...

Aku perlu bersabar... Sabar untuk apa? Sabar dengan karenah anak2.. Yang adakalanya membuatkan aku hilang kesabaran disebabkan kepenatan. Tapi aku perlu Kuatkan hati aku supaya aku dapat sabar menghadapi karenah anak2... 

Lepas penat balik kerja aku tetap jugak la ke dapur nak kena siap kan apa yg patut dimakan untuk anak dan Suami dan untuk Perutku sendiri... Memang aku Ada pembantu.. Tapi dah Nama pun pembantu so pembantu aku tu aku takleh nak harap buat semuanya.. Cukupla tlg tengok anak2 masa aku kerja, kemas rumah, mop lantai, basuh baju, iron baju, lap habuk, pastikan wash room bersih... So bab2 masak ni biar la aku pulak yg buat. Pembantu aku tu pun org jugak.. Dan Dia pun pekerja and of course la Dia pun perlu Ada waktu rehat jugak mcm aku kat ofis..

Masak ni not la every day after work aku buat... If mampu tapi selalunya kalau aku sihat and kuat and Ada mood mmg aku Akan masak apa2 yg simple... Luckily my husband pun ok.. Mmg seorg yg faham tapi sometimes Dia tak paham jugak.. 

Bila dah selesai bab2 masak ni aku Takyah pikir bab ngemas dapur tapi aku terus kena pikir bab homework anak aku.. Aduhh... Bab ni la yg aku kena banyak bersabar.. Aku mmg respect habis kat cikgu2 yg mampu mengajar kanak2 yg ramai Kt tadika.. Kanak2 yg mcm2 perangai.. Mesti korang faham kan ragam kanak2 ni.. Sedangkan aku ... Nak ajar anak aku yg dua ni pun kadang2 naik migraine.. Huwaaaa... 

Bukan Saja naik migraine.. Tp tahap mcm nak telan dah budak2 nie.. Padahal nak ajar benda2 yg sangat2 simple ja pun mcm writing, tambah tolak... Tue pun aku boleh bertukar menjadi Tarzan.. Tinggal tak tukar jadi org hijau ja lagi aka incredible hulk... Wakaka 

Sampai kan aku pernah jumpa teacher anak2 aku and told them.. " can u make sure my kids did all their homework and finished it at school. Because I really cannot teach them at house sb rasa nak marah jer " sambil senyum2 and sengih2 and harap teacher diorg tak kata la yg aku ni bad parent..

Tapi teacher diorg kata homework ni adalah untuk bg budak2 ni practice and tau yg bukan Kat sekolah ja kena pegang buku.. Kat Umah pun kena pegang buku ... Dan jugak Utk biasakan kanak2 ni nanti bila masuk primary school... Dan jugak untuk mendisiplinkan kanak2 supaya mengikut arahan ... And yes... I totally agreed.. Aishhh.. Mmg akan ada Aishhhhnya...

Jadi aku perlu betul2 bersabar dalam menghadapi anak2 aku ni.. And aku kena kuat kan diri and kalau boleh aku kena jadi superwoman... Takleh rasa sakit, takleh rasa malas, takleh nak rehat2, takleh nak lengahkan masa.. Tapi mampu kah aku ??? Aku sangat berharap yang aku akan mampu buat itu semua..

 Anak aku yg sulung Adam dah nak masuk standard one dah tahun Depan.. So macam mana ek?? I can't imagine. Last Sarurday aku dah register anak aku masuk Kumon sb aku mmg btl2 setuju math and English adalah Penting memandangkan nanti Adam Alan masuk Kat sekolah biasa2 ja.. Not sekolah bestari or sekolah Pintar or whatsoever.. 

Mudah-mudahan Allah memudahkan segala urusan ku Dan anakku.. Dan semoga buka lah pintu hati anakku untuk terima pelajaranmu Ya Allah.. Amin 

P/s: hasil nukilan selepas memarahi anak2 ku tadi due to sakit kepala yg dok on and off nie.. Wassalam

No comments:

Post a Comment