My Family Daisypath tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

28 Sept 2012

Happy Birthday Aslan - 5 years ~ 29 September 2012



Buah Hati Pengarang jantung
With party packs



Esok 29 Sept 2012, genap la my second son Muhammad Aslan Haris berusia 5 tahun. 

Today he can count, he can do math, he can read, he already knows the basic-basic things, he dah kenal Iqra and Ustazah kata he so good and cepat tangkap. Dia tau everyday he has to do his homework. Dia tau dia if tak buat homework dia takut cikgu akan marah.. I really like that. Secara tidak langsung telah mendisiplinkan diri dia. In this 5 years dia tau dia kena bangun and mandi pagi2 kerana dia perlu ke sekolah.

He can perform menari2 di depan org ramai masa school concert. He can do step by step exactly apa yg teacher ajar tanpa salah sikit pun. Actually performance ni he dah biasa and dah start since he in 3 years.

Aslan ni seorang anak yang agresif tapi manja, ada hati dalam taman la jugak. Dia suka berfikir, bertanya dan of course nakal jugak.

But its normal la kan.. Bayangkan kalau budak2 dok diam jer,kita suruh duduk dia duduk, kita suruh cakap dia diam, kita suruh makan dia makan jer tanpa panggung kepala, mesti kita akan rasa susah hati kan ? Mesti terdetik di hati kita, Eh apasal anakaku nie diam jer. Tak sihat ke ? ada masalah ke?

So let think positive. Itu adalah fitrah budak2. Mmg agresif and macam2 hal tu is cara diaorg nak explore dunia ni. We just pray and mintak supaya mereka nie akan menjadi anak yg soleh and baik. Alahhh nanti dia besar dia faham la… Takan nak lompat2, panjat2 sampai ke umur 9, 10 tahun kot.

I said Aslan ni jenis yang “ada hati dalam taman”.. why ??

Because Aslan ni pandai mengambil hati aku and dady dia.Kalau dia bermain2 diluar rumah and nampak bunga, dia akan ambil bunga tue and datang pada aku and dia mesti cakap “ Ibu…. Adik ada sesuatu untuk ibu.. “sambil tangan di belakang. Then aku pun buat2 terkejut and tanya “ iyeeeee …apa tue ?" kemudian dia pun akan menunjukan bunga tu kepada aku… sambil senyum meleret… So sweet..

Kalau aku marah, dia nangis and bila mmg dia tau dia salah,dia akan kata “ ibu… sorry adik.. Adik saying ibu…" sambil nangis teresak2..hati sapa yang tak cair and sampai hati bila tengok anak kecil nangis macamtu..

Tapi kadang2 mmg mencabar jugak la kesabaran aku. Manadengan penat kita dan nak melayan karenah dia lagi.. hanya tuhan yang tahu. I am not a good enough nak bersabar, cakap lembut2 dengan anak.. but Insyaallah..aku akan berubah perlahan2… Aku akan try... Cuba sebaik-baiknya...

Kalau dengan Dady, Aslan selalu datang malam2 and tido dengan Dady nya sambil peluk and cakap “ Adik sayang Dady" owhhhhh so sweet..hati mana yg tak terusik bila dengar dia cakap macam tu. Malah suami and bapa mertua aku pun cakap kat aku Aslan nie pandai mengambil hati orang..

Satu hari di hospital, Atuk nya masuk wad. Kami pergi melawat and masa nak balik Aslan cakap kepada atuknya “ Atuk.. dok hospital elok2 tau.. jangan lupa makan ubat.." Tersedik jugak la atuknya sebab tidak meyangka yg cucu nya yang satu nie akan cakap macam tu. Masa tu umur Aslan baru 3 tahun.

Aku dah dapat cara mcm mana nak melembutkan hati anak aku yang bernama Aslan nie. Dia jenis yg keras jadi aku perlu berlembut dengan nya. If aku marah dia akan melawan and bertambah menjadi2 la perangai dia. If aku menengking, dia akan buat muka selamba and tidak sama sekali menurut apa yg aku cakap..

But if aku cakap lembut and memuji, kata2 yang memberi semangat, Aslan automatic akan menjadi seorang budak yg patuh pada apa yg kita cakapkan. 

Simple kan ? But but but… Hmmmm the big problem is me !!!kadang2 aku tak dapat bersabar. 

Aku cakap sekali, dua kali then kali ke 3 aku dah start nak marah.. ya Allah..Tolong lah aku.. Berikan lah aku kekuatan dalam mendidik anak2 ku. Sesungguhnya bukan niat aku nak selalu marah anak2 ku..

Apa pun semoga semua anak2 ibu menjadi anak yang soleh dan solehah,diterangkan hati seperti Baginda Rasullah dan selamat di dunia dan di akhirat.

Mungkin apa yg ibu tulis ini boleh menjadi tatapan untuk anak2 ibu bila dah besar nanti. Sesungguhnya ibu sayangkan semua anak2 ibu dan kalau ibu marah bukan bermakna benci tetapi bermakna sayang..

Love you all.

Next entry nak cerita kisah masa nak melahirkan Aslan..







No comments:

Post a Comment