My Family Daisypath tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

18 Jul 2012

Resepi Pengantin Burung Puyoh

Assalamualaikum,

Hari nie nak citer pasal kegembiraan nak balik menyambut Ramadahan bersama kelurga di Penang.. Yeayyyyy... Tak sabar rasanya.

Dah siap plan nak sahur apa.. nak masak apa .. with my sister.

I bought some Udang galah and Burung puyuh for 1st Ramadhan.. My plan is udang for sahur and burung puyuh for buka puasa plus my sister pulak nak suh i buat laksa.. Udang tue biar la kakak aku nak masak apa.. aku nak makan jer udang tu.. nanti aku nak ngelat tak nak masak udang tue sb aku jemu asyikkkkk masak jer kat umah aku...

 Burung puyuh tu rasanya nak masak ala2 masakan pengantin.. this is my first time nak try and resepi from Midah Catering a.k.a Maklang aku yg ada di Ipoh. Thanks jugak to my cousin Intan sebab tolong tanya resepi kat maknya and pm aku di Facebook..

Selalu nya masakan nie dijadikan hidangan untuk pengantin.. tapi diolah sikit aku gantikan ayam kepada burung puyuh...

Harap2 menjadi la kan sebabnya nie first time aku nak try and last time aku rasa sikittttt jer masa dalam pantang. Rasa sikit ja and I tak sure how exactly the taste tu.. tapi nakkkkk jugak try..

i just put the resepi dulu.. Insyaallah if jadi I masak tue, i will update the photo later later ok... This resepi pun i copy and paste from yang my cousin pm to me yesterday.. hehehee..all the font yang color purple tue is my cousin words..

Thank you Intan..

 resepi yg hang mintak..

taktau nama resepi (resepi ayam bulat pengantin)


Bahan2


bawang putih

bawang merah
halia
rempah kari daging
bunga cengkih
bunga lawang
kulit kayu manis
sos cili
garam
ajinomoto (ni ikut hang le yek nak pakai ke tak)....

Cara buat

mak lang kata klau blh burung puyuh tu rebus bg lembut...mcm hr tu lama nak tggu lembut...ms rebus tu letak garam ckit…
Blender bawang putih. Merah & halia pastu tumis agak2 kuning…masuk kan 3 bradik tu… masuk kan 2 3 senduk kecil rempah kari ..then kacau2 sampai dia naik myk..api jgn kuat…dah nmpk naik minyak ckit..masuk kan air ckit..kacau2 ..letak sos cili, garam & burung beserta air rebusan td...pastu ko rs2 la agak2 ape yg kene tmbh…selamat mencuba…

********************************************************************

Resepi nie no sukatan so ikut suka hati and agak2 je la ye...

So 1st Ramadan Insyaallah I will post the photo of my " Pengantin Puyoh " hahahhaa.. nama masakan tak commercial langsung..

Now i just letak gambar puyoh goreng tepung la dulu.. Nie pun aku jugak masak... nanti dah dapat gambar masa 1st Ramadhan nanti i change ok...

Selamat Menyambut Bulan Puasa to all muslims dan semoga ibadah kita diberkati NYA.. Amin

Wassalam...


This is puyoh goreng tepung..



 Update : 

Nie la dia Puyuh Pengantin aku. Tak sempat nak hias so mcm nie ja la tergolek2.. 

Plan nak buat 1st ramadhan tak jadi sebabnya banyak sangat menu yg di plan so I masak nie on 2nd Ramadhan. Asalkan tercapai hajat dah la .. heheee...

Mmg tak berkuah yer.. sedap jugak if nak makan dengan nasi tomato or nasi minyak and boleh jugak dicicah dengan roti..

If nak gantikan dengan ayam pun boleh jugak..

 




kalau dapat dihias dengan daun bawang and cili merah lagi menarik






Sent from Iphone

No comments:

Post a Comment