My Family Daisypath tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

25 Mar 2012

Abang Adam 6th Birthday and Jom flash back to 6 years ago...

First cake Abg Adam
KFC Cake - Complimentary because we celebrate @ KFC
Last 19 Mar 2012, my elder son Muhammad Adam Haris menyambut hari lahirnya yang ke-6. 













1st birthday ni kitaorang decide sambut kat KFC. Maklum la.. anak sulung.. Excited la.....


Birthday Boy - 1st Year - Bila tengok balik Abg Adam nie, macam rupa Airis..























Activities coordinate by KFC staff
 


Bagus jugak buat kat KFC nie, jadi kita tak payah pikir nak buat apa.. The parents and kids just come and eat and KFC staff akan entertain kanak2 yang datang dengan game2 macam main pusing2 chair, cari barang tersembunyi, they sing a song, they dance and memang meriah la...
dan yang paling best KFC menyediakan hadiah untuk pemenang2 game tue.. hheheheee.. Tuan rumah senang tak yah fikir apa2 cuma sediakan duit jer..
Nie masa chicky keluar nak main ngan kanak2 and nak potong kek

Masa nie, muka Abg Adam sebijik Airis

Acara memotong Kek with Chicky













































For this year 2012, I bought 3 birthday cakes just to celebrate his birthday. One for school, one for home and one for in law family's yang kebetulan we will have vacation at A Farmosa Resort. 

From my deals we bought 2 night for Villa with 3 bedrooms and private swimming pool for kids to enjoy their school holiday. This Villa with 3 bedrooms not bad la.. the kids really enjoy.. diorg berenang dr pagi sampaike petang sampai jari pun dah kecut2..




Actually we dah plan since bulan Feb 2012 lagi but one day before that day my husband's brother involved with accident.

But we still proceed to stay at that villa because we that booked and if we canceled they will not reschedule our bookings... plus A Farmosa Resort tue kira still dekat jugak la ngan Hospital Seremban(45 minits) so my in laws familys  berulang la ke hospital for that 2 days tue..




This Is angry bird cake for home celebration

Dua orang ni tak leh dipisahkan
Ben 10 cake for celebrate @ school


5 of us




 


Badges for friends @ school
Party bag for friends





















Airis pun nak jugakk
@ A Farmosa resort



Sebenarnya before this I realy wanted to write about my pregnancy story but i dont know where to write and after I knew about this blog2 things nie.... haaaaa... here is the place yang sesuai untuk saya rekodkan my pregnancy experience.

 I want to refresh and to write my very first experience when I pregnant for Abg Adam. Maklumla now kan masih hangat lagi pasal birthday Abg Adam ni..



I was pregnant when I am 24 years old. I think agak muda la jugak but if I can get pregnant more younger than that pun bagus jugak... Hehee..

My 1st pregnancy is perfect. I have a morning sickness but not too bad. Just ok la kalau if I nak compared to other women.. When my 1st time nie I am just house wife.. Tak keje sebab I just resigned from my work at Penang and moved from Penang to KL sebab mengikut Suami.

So my rutin just bangun tido, iron baju Suami, buat breakfast tu pun if rajin then hehehehe sambung tido balik.. Then bila bangun masak for lunch tu pun kalau Si Suami nak balik.. If not lambat skit la masak.. Pukul 5 baru masak

Apa yang saya makan ???? Saya ada sejenis penyakit bila saya dah masak saya terus jadi kenyang.. Tak payah makan pun dah kenyang..dgn erti kata lain saya tak lalu makan sebab saya yang masak.. Tapi kalau ada orang lain yang masak... memang saya akan makan dengan seleranya... actually until now saya jadi macam tue. Memang terseksa tapi apa blh buat.. Di rumah tu hanya Ada saya dan Suami

Kadang2 saya masak untuk Si Suami and after Si Suami makan dia akan temankan saya makan Di luar pulak.. Nasib baik suami saya memahami keadaan saya.. Si Suami pulak tak lalu nak makan kat luar.. Dia nak makan yg saya masak jugak so saya pun Kuatkan diri dan masak la apa yg mampu.. Nasib baik juga la saya tidak berkerja ...

In my pregnancy period tu Ada la dalam 4 Kali saya balik Penang and tinggalkan si Suami dirumah.. Lagipun dia kan sibuk bekerja.. Alhamdulillah Suami saya memahami my situation. Tapi tak lama pun kena tinggal ada la dalam 4 hari bila sekali balik tu...

Kenapa saya nak balik Penang ????

Bukan saja2 ye.. Saya dibesarkan Di sana.. And of course bila saya Di KL and dalam keadaan mengandung saya terlalu teringin nak makan makanan dr penang iaitu makanan saya sedari saya kecil such as nasi kandar kampung Melayu, Apam balik kampung Melayu, Keow Teow thng boundary, nasi beriani Hameediyah, mee sotong... And mcm2 lagi.. memang terbaik la makanan2 itu..

Bukan saya saja2 nak mengada or whatsoever but hmmmm... Hanya org yg mengalaminya saja yg akan memahami apa yg saya rasakan huhuhu.... Nasib baik itu saja yang saya idamkan...Tak banak ragam and tak banak masalah... cuma pening, loya and muntah tue biasala tapi tak seteru masa saya pregnantkan anak saya yang ke-3...

Seterusnya gambar2 makanan yang saya idamkan...
Kari ikan
Nasi Beriani Hameediyah mmg terbaikss



Keow Teow Thng



Nasi Kandaq Kampun Melayu
That's it my mengidam things masa pregnant kan Abg Adam ni.. Tak banyak masalah dan tak menyusahkan sesiapa pun. But kesian la my husband yang selalu ditinggal kan heheheee..


Kalau kat rumah di KL when my husband keje.. Saya suka mengemop lantai.. Ntah Kenapa saya sangat tak boleh nak tengok lantai Umah kotor or lantai washroom kotor.. Confirm saya Akan sental lantai2 itu sekuat hati.. Dan masa saya tengah menyental lantai tue saya akan mengalami Perasaan emotional... Nak nagis Ada.. Stress Ada and rasa marah pada lantai tu.. Boleh ??? Hehe.. Ntah la.. Tapi Mmg weird..and thats weird tue bagus jugak at least rumah saya sentiasa bersih..hehee...

Tapi itu la hakikatnya... Saya pantang melihat lantai Umah n lantai bilik air kotor... Huhuhu

Seingat saya itu lah perangai saya masa mengandung kan Abg Adam... yg selebihnya saya hanya buat keje Umah sikit2 maklumla.. Kami hanya berdua.. Dan saya hanya bermalas-malasan Di rumah.. ( Agak nya sb tue la anak sulung saya ni... Manja2 skit kot... Sb saya suka memanjakan diri mas tue )

Ok.. That enough for my behaviour masa pregnant dulu and now back to the Abg Adam journey masa dia nak keluar melihat keindahan dunia nie.. ......

Actually my elder son ni I scan, the doctor saw girl.. But doctor pun not very sure sb alat ultrasounds Dia tak berapa nak canggih.. maklumla ... saya hanya pergi scan di klinik biasa.. bukan klinik pakar sakit puan pun... But me and my husband mcm tak kisah.. it's ok if girl pun, plus nie kan first kids so we really don't mind. ( but my husband wish is baby boy.... ) tapi Dia pun ok je bila doc kata girl. Like I said my 1st kid so apa pun we redha.. asalkan sihat and selamat..

So bila dah 6, 7 months we go to shopping for all baby needs and of course la I choose all pink pink and pink... Hahaha.. Kain buaian pink, tilam baby pink, towel pink the short the story all pink pink and gurly stuff la...

Owhhh... Mesti korang Tanya kan?? Tak kan la we tak scan lagi after the first scan. and the answer is... Yes... we just scanned once je... Due to no experience and we check up every month at klinik kesihatan kerajaan jer which is kalau no problem dia tak refer to scan... so dalam fikiran nie baby girl la...


Detik2 di Hospital Bersalin Pulau Pinang

2 weeks lebih before my due date, I dah balik penang to prepared nak bersalin kat sana.. Then of course I have to continue check up at clinic hospital bersalin Penang.. On my check up tue... My mum which is pernah keje kat situ dulu.. So banyak la kawan2 my mum kat situ and doctor2 kat situ pun kenal my mum.. One of the doctor refer me to scan...

Yes... That's my second scan.. On the second scan ni tiba2 doc kata air ketuban kurang... And my due date actually lagi ?????? Hari.. so if air ketuban kurang not good for baby.... So doc had asked me whether I Ada keluar air ke tak but no.. Memang takde and I tak rasa sakit pun..

Then doc buat sesuatu and I dont know what it's call.. Doc buat something bertujuan untuk bagi Ada contraction... She did something at my pintu rahim And she said I will rasa sakit skit after she did that.. I think she membuka kan jalan.. And she said after she membukak kan jalan I will felt contraction... And Ada bleeding skit.. Huwaaaa.. At that time I wanted to cry but I can't... 

Because I big enough and of course I dont want to memalukan diri sdr.. And owh ya... At that time only me and my mum at hospital.. My husband still at KL sb memandangkan my due date lagi 2 weeks.. So my mum just asked him to work dulu at least boleh jimat cuti.....

so after doctor dah buka kan sedikit pintu rahim.. i pun kena masuk wad. before that my mum suh I lunch dulu sb nak bagi kuat and tahan.. That time hanya Allah yang tahu.. makan and telan pun tak masuk ... huhu .. but kena jugak la memaksakan diri... that time around 12 pm I dah call my husband suh balik Penang and he pun terus siap2 and balik penang...

Lepas masuk wad, they did CTG to me sb nak tengok ada contraction ke tidak. Tapi memang takde.. huhuhu.. one of the pakar said if takde contraction until tomorrow morning they nak induce me. My mother dah risau dah sebab induce tue sakittttt... then my mum thinking of something and called my father to find telur ayam kampung. 

Untuk yang tak tau, kegunaan telur ayam kampung ni ialah of course telur ni memberikan kita tenaga.. kalau atlit2 kat sekolah sukan tue, they just eat Telur ayam rebus 2 biji then memang boleh tahan... 

And me also pernah makan telur rebus 2 biji (masa tu nak travel from Penang to KL ) dalam pukul 10 pagi ... until petang pukul 7 lebih cam tu baru i terasa lapar.. that's good enough kan to describe telur ayam kampung nie memberikan kita tenaga... sb selalunya cepat jer lapar...

And for baby dalam kandungan jugak, the baby can get energy from that telur and contraction boleh jadi dengan kuat and cepat...

Alhamdulillah my father dapat cari telur ayam kampung and my mother pun bancuh la sebiji telur ayam kampung tue dengan milo yang betul2 panas.. we have to kacau milo and telur tu kuat2 to make sure telur and milo tu sebati..

Then bila I nak minum mmg agak menggelikan but percaya la cakap I... the taste is not so bad... rasanya macam air milo susu jer sb telur tu dah jadi masak because of we pour  air yang betul2 panas... so i pun minum je la...

After i minum tue mmg ada contraction. but not so kuat and tak menyakitkan sangat... At 6 7 pm my husband pun sampai dari KL.. he terus came and visit me at hospital....(Rupanya ada another kejadian.. tayar keta pulak pecah kat highway...tapi my husband not told me because tak nak bagi I serabut Aishhhh.. memang banyak kejadian la...)

Masa tue just contraction sikit2.. tapi tak sakit sangat... Bila malam tue i still can sleep la macam biasa..

At 6am keesokan harinya 08 Mar 2006, I have to buat CTG lagi to check whether ada contraction or not.. if still No... habis la I... i mesti kena induce. But alhamdulillah the CTG charts showed ada contraction. So Doc said no need to induce.. Lega rasanya hati saya and mak saya pun lega jugak la...

After that just ok... contraction have tapi tak kuat.. and i keep walking kat hospital bersalin tue... naik tangga turun tangga sb my mum said nak bagi senang bersalin.. So saya pun keep walking dalam wad and around the hospital ditemanai oleh suami saya yang tercinta..

Around 6 pm, my mum bancuh sekali lagi milo and telur ayam kampung tue.. this time i asked my mum to put 2 biji terus sb i dah rasa boring stayed at hospital. And yes.. my mum buat seperti yang dipinta oleh saya...

That day my mum and my husband tak balik. Kedua2 nya temankan saya di wad.. Masa tue saya ambik 1st class wad so no problem la kalau ada orang yg nak temankan saya.

Around 11 pm I told my mum asked me when was the last time i "membuang air besar " Actually dah  2 to 3 days tak membuang... hehehe

Then my mum put me ubat yang bagi senang buang air besar tue (my mum kan nurse kat situ dulu.. lagi senior la dr nurse2 yang ada malam tue).. . thats way she gave me that ubat....then memang I think I dah membuang segala2nya at that time. Again my mum said nie to senangkan proses kelahiran saya nanti. Some hospital will give this but i dont know.. diorang tak bagi pun kat saya sejak dari hari first saya masuk wad.

 After i dah membuang apa yang patut, the contraction kuat and my mother just urut2 di belakang pinggang saya.. urutan tue sedikit sebanyak memang mengurangkan rasa kesakitan saya. Contraction tue come every 20 to 30 minutes sekali.. sambil 2 tue memang tak lepas la aku dari membaca doa Nabi Yusuf AS yang berada dalam perut ikan tu

 

لا Ø¥ِلهَ Ø¥ِلاَّ Ø£َÙ†ْتَ سُبْحانَÙƒَ Ø¥ِÙ†ّÙ‰‏ ÙƒُÙ†ْتُ Ù…ِÙ†َ الظَّالِمينَ

Doa ini adalah untuk orang yang berada di dalam kesusahan dan Kita sebagai umatnya perlu yakin bahawa Allah SWT akan membantu kita memudahkan segala urusan kita.


Around pukul 2 to 3am on 09 Mar 2012, the contraction agak kuat and kerap... and nurse on duty that night buat VE lagi to check berapa cm laluan dah buka. around 4 cm and they sent me to labor room memandangkan dah 4 cm and i showed the nurse my contraction time. Masa tu contraction time tue memang dah dekat2 dah.. around 8 to 10 minuts sekali. My mother asked my to write down the time masa contraction tu to make sure yg its realy betul2.. jeng jeng jeng..... memang saat yg mendebarkan.... owhhh...Hanya Allah SWT yang tahu apa yg saya rasakan waktu itu.. kesakitan, ketakutan dan hanya pasrah akan apa yg akan terjadi..

Kat dalam labour room, saya dalam keadaan terkawal.. it hurt but hurt la..... tapi still boleh control.. tak rasa nak meneran pun lagi...The first thing doc yang kat dalam labor room tu buat adalah memecahkan air ketuban saya. and contraction still on and off...

Dalam2 contraction on and off tue, doc asked nurse to pasang the CTG kat my perut. to check whether baby ok or not.. to check whether degupan jantung baby normal atau pun tak.. 

Agak tension gak la sebab masa contraction tu of course la kita akan bergerak dari kedudukan kita. kita akan pegang perut kita or akan ada apa2 la tindakan refleks yang tanpa saya sedari. Bila dah gerak2 tue mestilah benda alah CTG tu akan terganggu and berubah tempat yg dah disetkan oleh nurse and benda alah tu tak dapat detact jantung baby dengan betul ...huhuu.. yg si nurse2 tue pulak dok suh aku jangan gerak, suh aku senget kanan, senget kiri just for them to easy find degupan jantung baby... ye la.. saya faham.. mereka mengikiut prosedur but i try my best to bekerjasama dengan nurse2 tu. plus.. nurse2 tue semua my mum friends.. so takleh la saya degil.. hehehehe...

Contraction saya kuat and they check lagi dah 6 cm... then tunggu lagi... tunggu lagi and bila dah buka 8 cm, doc tue dah suruh one of the nurse panggil suami saya masuk ke dalam labor.. He want  to teman me. And for me biar suami saya tahu betapa sakitnya saya nak melahirkan anak nie..

masa dah buka 8 cm nie tetiba pulak jantung baby macam slow and doc takut la baby lemas tapi dalam masa yg sama saya memang dah terasa nak meneran...  

Jadi doc pun bagi taklimat (sempat lagi tue) pada sya how to push, she told me bila I rasa nak meneran i have to teran dalam hembusan yang panjang.. jangan stop-stop.. and she also bgtau macam mana i have to pegang my kaki supaya tak terangkat bontot tue.. hehehee.. that time i'm not sure i dengar ke tak sb contraction makin kuat but yang pasti my husband listen la semua yg diberitahu oleh doc..

And that time i am not sure apa yang mak saya buat. tapi yang pasti nya mak saya ada dikepala kiri saya and my husband ada di kepala kanan saya..

Bila ada contraction I will used something yang i have to put kat hidung and mulut and breath.. konon2 nya benda tue boleh mengurangkan sakit.. but actually sama jer sakitnya.. tak kurang pun.. huwaaaaaa..

Tiba2 doc said, " mariana, now if you rasa nak teran... just teran kuat2 and panjang yer because saya dah rasa kepala baby " owhhhh that time lagi la aku cemas... and aku dah rasa dah nak teran... then my husband said .. pegang kaki yang.. and angkat kepala sikit.. nasib baik la ada suami saya mengingat kan tue semua.. kalau tak confirm ntah apa yang saya buat.. hahhaaaa.

so back to "push" things... 1st masa aku rasa nak push tu.. aku push but tak panjang tiba2 terbantut... then dah tak rasa contraction dah.. lepas lebih kurang seminit.. aku rasa lagi nak teran.. then aku teran panjang skit la dr yg first one.. then terstop lagi.. huhuhu... doc keep remind me to teran panjang2 and my husband pun keep remind me to push kuat and angkat badan skit masa nak push and pegang kaki which is sebenarnya aku dah totaly lupa semua pesan2 doc tadi... 

And dalam 40 saat after push kedua tu aku rasa lagi nak meneran and this time aku teran panjang2 and yessssss..Finally Memang aku rasa baby tue keluar and aku rasa lega sangat...... Baby ku yang pertama telah selamat dilahirkan pada pukul 5.36 pagi pada 09 Mar 2006. Aku tak dengar baby nangis sb menurut doctor baby agak lemah and penat sb lama jugak dok kat dalam perut tue start dari masa yang contraction pukul 11 malam tadi... maksud aku contraction yg serius ya.. bukan yang sikit2 tue...

Haaaa..legaaa... hilang semua sakit bila tengok baby... Suami aku cakap kat aku.. Yang boy la baby kita... Lepas tu my husband tanya doctor, ada lagi satu ke doctor ?? Hari tu saya scan nampak perempuan.. Yang si doctor pun terus rasa2 and tekan2 kat perut aku and she said.." No..no.. ada 1 saje... " sambil tersenyum...

Alhamdulillah.. semuanya selamat... and segala kesakitan dan kesusahan yang aku alami tadi dah pun hilang... Alhamdulillah... saya bersyukur sangat2..

Tapi yang sedihnya, ada lagi satu kejadian, gambar2 Abg Adam masa kecik semua dah hilang disebab kan handphone my husband kena ragut masa dia tengah menunggang motor.. sedih2.. tapi nasib baik la ada gambar2 yang aku sempat print sebelum kejadian ragut tue... Nie la gambar2nya... Photo nie pun aku ambik from my handphone kat dalam album.

Bantal baby semuanya pink...
This is the 1st day - Tengok la Abg Adam Pakai baju pink...

Me, Husband & Baby Adam masa dalam pantang



After this I nak story mory about dalam pantang pulak... cite tentang penjagaan masa dalam pantang and citer tentang produck yang saya gunakan masa dalam pantang...









My handsome boy dah besar dah


Baru la aku sedar, Muka Baby Airis rupanya seiras Adm... cuma Airis tu kecik molek tak segebu adam masa baby dulu...

Alhamdulillah... My life is so beautiful



No comments:

Post a Comment