My Family Daisypath tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

29 Mar 2012

Cerita tentang sesudu garam...

Tadi Pagi macam biasa aku hantar la my 2 kids ke sekolah before aku ke Office. On the way tu mcm biasala aku layan la channel radio favorite aku radio hot fm. Topic Pagi td ialah kisah Adik beradik and kisah masa kanak2.. Lebih kurang Cam tue la tajuknya...

Aku memang gemar dengar layan hot fm pg2 ni... Suara Farah, Faizal, AG and Usop memang menghangatkan pagi aku... ada2 ja topic yang diorg bincangkan every morning... Tapi dalam banyak2 tue.. aku lebih minat AG la... hehehehee.. AG ni aku rasa tak banyak peminat tapi ntah aku suka bila dia buat lawak.. memang lawak yang jahat...

Mcm2 kisah la yg pendengar hot fm ni citer kan. Ada yg lawak, Ada yang sedih ... Kalau yang lawak tue sampai aku tergelak-gelak la dalam keta and i think kalau ada orang nampak mesti orang kata aku ni tak berapa nak betui.. Hahaha.. Tapi biar la janji aku happy masa drive... 
ok back to my entry cali nie.... Actually aku pun Ada jugak la kisah masa aku kecik2 dulu...Aku nak call hot fm,tentu tidak sama sekali la kan.. Malu la pulak kan .. Hehee.. tak sesuai..

So aku nak citer la kisah aku kat blog aku nie...




Aku dibesarkan Di FRU di Pulau Pinang.. Macam2 la kisah masa aku kecik terutama kisah Abg aku yg mmg nakal masa dia kecik dulu.. Dengan malas baca buku lagi...and mcm2 la perangai dia tue...

Ada sekali tue masa bulan puasa, biasla mak bapa aku beli baju raya..

Abg aku nie try la baju melayu dia, pastu dalam dia dok try tue.. kawan dia panggil ajak main bunga api...
Yang Abg aku nie pun pi la main dengan baju melayu warna baru biru dia (tengok tue.. masih segar dalam otak ku walapun nie kisah 20 lebih tahun yang lalu )

Abg aku tue mesti nak tayang kat kawan dia la tu yang dia ada baju baru.... katanya kat aku and adik beradik yang lain dia pegi main sekejap ja....tapi mmg sekejap ja pun.. tak sampai 10 minit... dia balik and salin baju melayu tue and terus lipat and simpan... Aku pun ok la... lupa la sekejap psl baju melayu tue...

Di pagi raya, biasanya mmg kami raya kat umah moktok aku kat Perlis...
Mak aku pun bawak keluar la baju2 raya kami 4 beradik and mak aku sungguh la terkejut.... hahahahaa

Rupanya baju melayu abg aku sudah berlubang kesan kena cucuh bunga api... hahahahhahha... rupanya malam tue, yang dia keluar pegi main bunga api ngan kawan dia tu, bunga api dah terkena kat baju dia sampai berlubang...

Nasi dah jadi bubur.. dah pagi raya dah pun... so for the solution, satu hari Abg aku raya pakai baju melayu tue and of course la pakai sampin sapa ntah yang ada kat umah moktok aku masa tue.. hentam ja la.... nak cover kesan bunga api tue.. hahahaaa.. satu hari tak bukak sampin tue.. kikikikkkkkkkk... padan muka dia..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Itu kisah baju raya... And ada la satu lagi kisah nie... mmg lawak la tapi kalau aku pikir2 balik.. sumpah tak mau buat lagi ....

 Ada la sorang best friend Abg aku ni, Nama Dia Abg Un.. Abg Un ngan Abg aku(Abg Eddy) mmg best friends la.. Kemana Saja mesti depa pi sama2. Kalau buat jahat pun sama2 and depa ni memang macam adik beradik.... Nak ditakdirkan parents Abg Un ni kena pindah ke Pahang. So Abg aku la yg sedih sekali sb best friend Dia nak pindah.

Tapi don't worry sb kalau cuti sekolah ja Abg Un mesti datang Penang and Akan tido Kat Umah aku sb Abg Un ngan Abg eddy ni mmg sgt2 rapat and diorg mcm Adik beradik..

Apa kena mengena ngan aku ?? Time tu of course la aku seorqng budak yang comot and asyik kena buli la ngan depa dua ni. Tapi tak la teruk sgt sb Abg aku sgt takut kan Bapa aku.. Hehhee...Dia mana berani buat aku...Bapa aku lagi power masa tue..

Satu hari tu, aku, Abg Eddy and Abg Un and ada la sorang bapa saudara aku yang sebaya Abg Eddy (Aku panggil dia Pak Cik En ) lepak2 la kat belakang umah.. Masa tu rumah berek FRU la.. kat belakang tue ada la mcm balcony tapi not balcony la... fesyen2 umah lama nie... Kami dok sembang2 and kalau tak salah aku sambil cicah buah mempelam dengan garam (Tetiba pulak kecur air liur aku sekarang)

Dalam dok makan2 and sambil sembang2 sampai dah habis pelam tu.. aku main2 la sudu and garam yang sememangnya dalam bekas tuppaware yg sederhana besar mak aku (Kami angkut terus bekas garam tue.. tak yah susah2 buh dalam piring .. hehehe)

Sambil main2 garam gtue, Ntah macam mana timbul idea yang bijak dan pandai dalam kepala aku nie..

"Sapa berani makan garam banyak ni, aku bagi RM10" aku pun kata la kat depa semua sambil tunjuk sudu besar yang penuh ngan garam.. berbukit gakla garam dalam sudu tue...

Masa tue RM10 terlalu besar nilainya... tambah mcm budak2 seperti kami nie...

Yang depa 3 orang tue pandang sesama sendiri.. then Abg Un pun kata...

"Betui ni hang nak bagi RM10 kalau aku makan ?"

Aku pun angguk ja la sambil tersenggih mcm kerang busuk...

Tiba2 Abg Eddy sampuk " Hang makan la Un.. pastu kita share duit tu sorang RM5 " boleh pulak abg aku tue nak mintak share.. sunggu tak dak perasaan malu sikit pun .. hahahhaa

Tapi depa dua nie kan best friend so Abg Un pun setuju...

Aku buat apa ?? Masih tersengih mencabar Abg Un.. Sememangnya aku rasa yakin yang Abg Un takan makan garam tue.. banyak tue.. satu sudu besar ok..

Tanpa disangka dan diduga... Abg Un pun makan garam yg setinggi gunung kat dalam sudu tue.. sekaligus masuk dalam mulut sebab tue la syaratnya... memang kena makan sekaligus .....and aku ??? Alamakkkk.. terkedu and tak leh nak cakap apa.. aku tengok ja Abg Un... sambil macam2 main dalam kepala aku. Aku mmg tak sangka yang dia sanggup makan garam sebanyak tue.. Hahahahhahaaa

Memang muka Abg Un keorenan and kemerahan la menelan garam tue sekaligus.. Pipinya kembung sebab dia telan garam tue sikit2.. adoiiii mmg gila la....Dalam 5 minit jugakla... Habis garam kat dalam mulut dia...

Ya Allah.. dia nie biaq betui... Tapi memang nampk la muka dia berpeluh2 and merah2 semasa and selepas makan garam tu.... Lepas habis dia minum air and bukak mulut tunjuk kat aku yang garam tue dah abis...

Aku ??? Huwaaaaaaaa... masih terkedu...

Pastu of course la, Abg Un tunjuk tangan mintak RM10 kat aku...

Aku pulak.... Huwaaaaaaaaa.... 

Aku kata kat Abg Un ... " Dekna mana ada duit 10 hinggit tue... huwaaaaa... " tak la nangis tapi aku takut la jugak kan...

Pastu aku pun mengoffer kan diri aku " Dekna takdak 10 ringgit..  jadi dekna makan jugak naaa garam sesudu nie ??? "  maklum la dah rasa bersalah la kan ..

Pastu Abg Un and Abg Eddy pun setuju...

Lalu...aku pun telan la sesudu garam yang mcm Abg Un buat tadi...Masyaallah... Perit rasanya.. Masin tuhan saja yang tau.. kalau kita terminum air laut sikit pun dah masin... ini kan pulak semata2 garam sesudu... Astagfirullahalazim... kalau la bleh diundurkan masa.. Sumpah aku tak main2 pasal makan makan garam nie.. Huwaaaaaa....

Masa garam dalam mulut aku mmg aku takleh telan kesemuanya.. ikut hati nak buang tp takleh la kan sb satgi mana aku nak cari 10 ringgit tu... Nak tak nak aku telan jugak la perlahan2 and sikit..

Abg Un siap bg tips kat aku..  " Hg telan slow2 and sikit2... " hahahhahaha citttttt

Dan Akhirnya abis jugak la garam dalam mulut aku tue... jadi aku pun berpeluh2 and badan jadi seram sejuk, nak pitam, nak muntah, satu badan menggigil asyk nak buang air kecil ja... and air kecil tue jadi pekat sangat. Agaknya sebab garam terlalu banyak dalam badan.. pastu kepala berat antara nak demam ngan tak... huwaaaaaa

Actually bukan aku ja la mengalami sindrom mcm tue.. Of course la Abg Un pun cam aku jugak... hahahhahahahahaa... 

Akhirnya kami dua mmg terus jadi tak sihat hari tue.. asyk berulang ke tandas and kami jadi kelesuan ...

Buang air besar ??? ada.. tapi tak sekerap membuang air kecil ...

And untuk pengetahuan korang.. mak dan bapa aku tak tau pun kejadian nie..Kalau la mak and bapa aku tau... mesti kami kena...

 yg parents aku tau... kami dua demam .... hehehheee

To Abg Un kalau baca entry ni ... Abg Un ingat taklagi kisah nie ???

Bg aku, Aku confirm tak kan lupa... hehehehhee

Aku janji pada diri ku... aku tak akan ulangi lagi makan garam sesudu... huwaaaaaaa

No comments:

Post a Comment