My Family Daisypath tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

17 Apr 2014

Set Bersalin Amway

Assalamualaikum
Hari tu saya dah janji kan nak share kat sini pasal set bersalin yang saya gunakan semasa dalam pantang.

Sebelum tu kalau yg belum baca kisah delivery anak no 4 saya boleh baca kat sini ye... Part 1 and Part 2


Entry kali ni nak cerita tentang set bersalin Amway and product2 yg saya guna semasa dalam pantang. Mcm artis pulak... takdelah nak perasan artis tp saja saya nak bercerita pasal kisah2 masa berpantang ni.. nak bg org visit and baca blog saya supaya lebih meningkat... suka tengok bila graft pelawat semakin bertambah hehehee.. okey jom start..
Dari anak no 1 sehingga lah anak no 4 ni saya tetap setia pada set bersalin amway.
Why?
Because its so convenient,  easy to use, efficient,  complete dari ibu sehinggalah ke baby. 
Antara yg ada dalam set bersalin amway ialah baby oil iaitu minyak telon. Minyak baby Amway ni sangat best, wangi, menyegarkan and the best things is bila I aply to my baby after bath.. mesti baby akan terkentut... lega bila dengar baby kentut so kita tak perlu risau masalah kembung perut.


Okey.. dalam set bersalin ni ada herba mandi, herba pembersih wanita, herba peramping perut, herba penghangat badan, pilis dan minyak urut herba untuk ibu. Bahan2 ni adalah untuk kegunaan luaran.
Bg kegunaan dalaman ialah Teh herba untuk diminum dan pil selepas bersalin.

Psstt psttttt. .. tgk jugak ye kesesuaian puan2 dan juga baby... takut baby cerry berry sb panas bila minum teh and makan ubat herba ni.
Saya makan pil selepas bersalin ni dari anak no 1 sehinggalah no 3. Baby dan sy takde masalah.
Tp bg anak no 4 ni saya tak makan pil amway ni. Saya gunakan product dr HPA. Pil Paramaria, propolis, minum kopi radix dan juga teh herba yg dijadikan sebagai air minuman seharian... teh tu sedap sangat..


Kopi radix pun tidak mengurangkan susu malah memberikan saya rasa tidak letih sewaktu bangun pagi walaupun saya tidur lambat atau bangun malam untuk pump susu yg akan dibuat stock semasa saya mula keja nanti.


Okey berbalik pada set bersalin Amway tu... Salah satu sebab Saya sangat sukakan set bersalin amway ni ialah kerana ianya sangat mudah dan efficient.  Semua didatangkan dalam bungkusan kecil untuk kegunaan harian.

Herba mandian dan herba pembersih wanita didatangkan seperti uncang teh

Bagi herba mandian and herba pembersih wanita, ia dibungkus di dalam uncang seperti uncang teh lipton tu. Kita hanya perlu ambil 1 uncang setiap hari dan uncang itu direbus dengan air di dalam periuk. Mandian dan pembersih wanita ini dibekalkan selama 20 hari. 1 uncang tu kita boleh rebus untuk dimandi pada waktu pagi dan petang selama 20 hari. lebih baik dimulakan seawal 3 atau 4 hari selepas bersalin.
Aroma herba mandian and herba pembersih wanita ini sangat lah wangi dan menyegarkan.
Cara menggunakanya ialah Masukan uncang herba ke dalam air dan rebuskan air selama 15 ke 20 minit atau sehingga air akan menjadi warna perang kemerahan. Gunakan air rebusan ni dalam keadaan suam. Klu saya, saya suka panas sikit sebab mengikut mak saya air panas dapat membantu angin dalam badan cepat keluar and melancarkan aliran darah.
Saya mula mandi dari hari ke 3 atau ke 4 selepas bersalin. . Memang best and menyegarkan sebab aroma herba yg wangi.
Bagi herba pembersih wanita, sama juga masukan uncang ke dalam air dan rebuskan selama 15 ke 20 minit atau sehingga air jadi keperangan. Kemudian saya suka masukan air rebusan herbal pembersih dalam besen and saya duduk dalam besen tu sampai saya puas hati. Ataupun anda boleh menggunakan air itu sebagai pencuci.



Selepas mandi pagi saya akan sapukan minyak urut amway di kaki, tangan, bahu, perut,  pinggang... pendek kata dimana2 lah ikut suka puan nak sapu. Jangan sapu di muka and kemaluan dah la ye...

selesai sapu minyak saya akan bertungku... biasanya saya akan bangun mandi pukul 8. Jadi dapat lah bertungku diwaktu pagi sebab kalau nk bertungku biarlah di waktu pagi... masa anak no 1 and 2 saya gunakan tungku batu yang berat tu... pagi2 mak saya terpaksa panaskan tungku, lps tu tungku dibalut dengan kain. takpe lah waktu tu mak masih kuat dr sekarang...bolehla angkat tungku tu...

Tapi untuk anak no 3 dan 4 saya bertungku menggunakan iron.. heheheee.. senang... panas pun cepat. .. takyah berpeluh2 depan api.. takyah nak susahkan mak.... iron pun tak berat... asalkan panas and boleh memanaskan bahagian bawah perut iaitu untuk kecutkan rahim kita. Mak saya kata bagi perut tu masak... I dont know what is the meaning tapi ikut jer la... asalkan bertungku untuk kebaikan masa hadapan.

Selepas bertungku saya akan pakai bengkung.  Tapi sebelum tu saya kena sapukan herba peramping perut dahulu di perut.

Campuran herba peramping perut

Bagi penggunaan herba peramping perut pula, boleh digunakan dari 5 hari selepas bersalin. Bg saya, saya gunakan selepas saya rasa kurang kesakitan di jahitan. Sebab nak ikat bengkung tu kalau jahitan masih sakit kita akan rasa tak selesa dan kita akan rada ragu2.
Tp kelahiran ke 3 dan ke 4 kesakitan jahitan tidak terasa. Mgkn sebab sedikit jahitanya .. jadi saya dah start pakai bengkung and herba peramping perut dr hari ke 4 selepas bersalin.

Biasanya saya pakai peramping perut ni selepas mandi pagi dan selepas saya sapukan minyak urut amway di tangan, kaki dan pinggang atau diseluruh badan yg terjangkau oleh tangan . Selalunya dalam pukul 9 pagi saya dah pakai herbal peramping perut dan bengkung. Saya pakai dr pukul 9 pagi sehinggalah pukul 5 petang.

Saya dah interview makcik yg mengurut saya tu...sebab apa kena pakai bengkung??

Pemakaian bengkung adalah supaya pinggul kita kembali rapat selepas terbuka semasa melahirkan anak. Selain itu ia adalah untuk membetulkan dan mengecutkan kedudukan rahim kita yg mengembang semasa mengandung dan untuk menjaga supaya perut kita tak sejuk. Dan lagi satu, ia adalah untuk mengempiskan perut.

Set Amway ni didatangkan sekali dengan bengkung. Bengkung amway ni ala ala traditional sebab kita kena ikat sendiri bengkung tu. Saya suka guna bengkung ni sebab selalunya bila suami saya ikat mmg dia akan ikat dengan kuat dan kejap...



Sebelum pakai bengkung kita kena sapukan herba peramping perut dulu diperut. Herba peramping perut ni didatangkan sebanyak 20 packet untuk dipakai selama 20 hari. Senang kan?? 1 hari kita buka 1 packet.  Tak payah ceduk pi ceduk mai.. atau tak payah sukat pi sukat mai... terus je buka 1 packet untuk dipakai setiap hari selama 20 hari.
Herba ni perlu dicampur dengan 3 4 sudu air panas  sehungga jadi satu pes and kemudian disapukan dengan rata di kawasan perut. Selepas disapu diperut, tutupkan dengan kain nipis ditempat yg kita sapu di perut tu sebelum pakai bengkung. Saya guna kain lampin anak yg agak lama2 tu... sayang nak guna lampin baru.
Apakah fungsi kain lampin lama atau kain nipis yg saya  gunakan untuk tutup perut tu??
Fungsinya ialah supaya bila kita pakai bengkung, bengkung kita tak kotor. Kita tak perlu cuci bengkung kita hari2. Yang perlu di cuci hanyalah kain yg kita cover perut kita lepas kita sapu herba peramping perut tu. Sebabnya selepas campuran tu kering ia akan jadi macam tanah liat atau lumpur yang kering. Ia jadi berpasir dan berwarna kuning.  Agak jenuhlah kalau nak hilangkan kekuningan di bengkung kita. Perut kita akan rasa panas selepas memakai herba dan bengkung itu.

Campuran penenang atau pilis
Selepas makan tengah hari,  saya terus sahaja pakai pilis di dahi.  Pilis ni pun didatangkan dalam 15 packet and untuk dipakai selama 15 hari. Ia blh digunakan pd hr ke 4 selepas bersalin.
Campurkan satu sudu teh air panas dalam pilis ni dan sapukan di seluruh dahi. Kemudian baring and cuba pejamkan mata and tenangkan fikirkan.  Pemakaian pilis ni akan mendatangkan rasa panas di dahi seperti kita pakai minyak angin tetapi awas jangan sampai pilis atau air pilis masuk mata... pedih hokey...nak.lagi best baring di tempat yg ada angin sikit2 tu supaya pilis kering.. sejuk je dahi kita nanti.. tapi baunya agak kurang menyenangkan lah.
Pakai pilis ni dan biarkan ia kering selama sejam sebelum membersihkanya..
Biasanya semasa pakai pilis ni saya akan baring and tido sekejap. Itupun sekiranya baby ok... so baby tido ibu pun tido lah.

Selain menggunakan pilis dari amway ini, saya guna juga Bam puah pala sebagai pilis. Saya sapukan di dahi pada waktu pagi selepas mandi dan selepas mandi petang. Pilis dari Amway saya pakai pada waktu tengahari selepas lunch. Memang menyegarkan, memanaskan kawasan dahi yg kadang2 kepeningan.


Dalam pukul 4.30 ptg saya akan pakai herba penghangat badan. Sebelum pakai penghangat badan ni saya rebuskan herba mandi dan herba pembersih wanita. Supaya nanti air mandi siap sedia digunakan sebaik sahaja saya selesai memakai penghangat badan ni.

Campuran penghangat badan
campuran penghangat badan ni didatangkan dalam 15 packet untuk kegunaan 15 hari. Boleh digunakan 4 hari selepas bersalin.
Sama jugak seperti herba peramping perut, campuran penghangat badan ini dicampurkan dengan 3 atau 4 sudu air panas supaya ia menjadi pes. Digaulkan Kemudian kita aply di seluruh kaki, seluruh tangan, di leher, belakang badan yg mana yg boleh dijangkau oleh tangan saya lah. Pendek kata seluruh badan yg terjangkau oleh tangan kecuali muka, perut, dan kemaluan.
Fungsi penghangat badan ni adalah untuk menghangatkan badan. Satu lagi untuk menghalang angin masuk badan sambil membantu membersihkan kulit dan mencantikan kulit. Badan kita akan terasa panas sementara nak menunggu campuran kering. Biarkan selama 2 3 jam sebelum membersihkanya... huhuhu bab pakai herba penghangat badan ni sy malas sikit. Saya hanya memakai selama sejam sahaja. Mana taknya kalau nak pakai lama2 mcm mana nak menyusukan baby dengan badan yg penuh kekuningan kalau baby menagis... dah tentu2 habuk akan masuk mata baby or hidung baby..

Campuran penghangat badan ni agak remeh. Sebab bila kering ia akan jadi berpasir. So apa yg saya buat adalah...
Saya ambil cadar besar, saya bentangkan cadar tu besar2 di tempat dimana yg saya nak pakai penghangat badan ni. Saya bentangkan di atas lantai untuk saya berpijak dan sebahagian lagi saya bentangkan di birai katil supaya lantai dan birai katil tempat saya duduk tu tak terkena campuran penghangat badan tu. So tempat yg kita duduk dan pijak tu tak terkena kotoran campuran tadi. Kalau tak habislah tempat yg kita duduk dan diri tu akan kotor kekuningan dek terkena herba ni.

Tips.. saya buat ni di depan tv so takdelah rasa lama sgt 40 minit or 1 jam tu.

Bila dah kering herba tu saya bersihkan dan terus mandi petang sekali. Mandi dengan air herba yg sama digunakan masa mandi pagi tadi.
Selesai mandi saya sapukan minyak urut di kaki, tangan, perut and dimana2 la tempat yg terasa nak buh minyak tu. Kadang2 di kaki saya sapu lotion mustajab halia extra hot supaya kaki terasa extra panas.
Bila selesai makan malam, saya pakai bengkung lagi.  Sebabnya untuk menjaga supaya kita tidak tidur terlalu lasak sb bila pakai bengkung ni pergerakan kita terbatas sikit. Tapi tu lah kadang2 bila malas malanda tak pakai jugak bengkung di waktu malam ni.
Waktu mlm ni sy sapukan lotion mustajab extra hot di perut sebelum pakai bengkung.  Konon2 nak bg perut kempis tp mmg kempis pun perut selepas pantang... yg takut nya 2 atau 3 bulan selesai berpantang.  Sebabnya pantang jumpa makanan yg sedap. Kira nk mkn je kan.


Masa dalam pantang saya makan nasi macam biasa semasa 3 minggu pertama.. makan tengah hari and makan malam... ni untuk memberi tenaga balik kepada badan selepas melahirkan. Selepas 3 minggu pertama saya cuma makan nasi sehari sekali iaitu waktu tengah hari... malam saya ambik cereal dari HPA.. kadang2 nestum and milo ataupun biskut 4 segi cicah ngan kopi radix atau milo.

Tetapi saya jumpa makanan baru selepas sahabat lama saya dtg melawat sy dari jauh. Kebetulan dia ada hal di KL dan bila nak balik ke Penang tu dia singgah di rumah saya... lepas ni oat ni la jadi kudapan saya. Sedap oat ni and murah.. siap suh kawan saya pos laju dari Penang...


Semasa dalam pantang menu harian saya ialah nasi panas, lada hitam yg ditumbuk halus, ikan rebus yg direbus sekali dengan bawang, kunyit, halia, bawang putih dan asam jawa.

Sehari saya rebus sekor je ikan. Jadilah habuan makan tengahari sekali makan. Selain itu ayam bakar, kadang2 ikan bakar, sawi rebus, lobak putih masak air, bayam masak air, sup ayam atau sup daging... tue ja la menu nya. .. bertukar2...

Lobak putih, sawi and bayam untuk membanyakan susu. Saya ni bukan org yg makan sayur tapi demi anak saya makan jugak lah dengan harapan boleh membanyakan susu.

Saya baru belajar satu resepi dr makcik yang mengurut saya. Lobak putih yang dimasukan dalam sup ayam.. boleh tahan sedapnya... taklah boring asyk makan lobak putih masak air je.

Kalau agak2 bosan makan nasi saya makan bubur dengan ikan bilis goreng dan lada hitam atau dengan ayam or ikan goreng.

Antara menu semasa dalam pantang
Satu lagi yang saya nak kongsikan disini ialah makan bubur untuk melawaskan buang air besar. Lepas bersalin kita akan fobia untuk buang air besar.  Saya ada masalah ini masa melahirkan anak yg no 4 ni.. google pi google mai saya dapat solution.

Masak bubur seperti biasa. Kemudian masukan halia yg ditumbuk halus. Bila nasi dah kembang, goreng 2 3 ulas bawang putih.  Bila bawang putih dah kekuningan masukan dalam bubur dan tutupkan sehinggalah bubur masak..

Saya mengalamai masalah buang air ni tetapi lepas makan bubur ni... ia menyenangkan yg susah nak keluar tadi.

Begitulah cerita2 saya.. rasanya tue ja lah yg sy dapat share. . And harap anda yg membacanya dapatlah apa2 faedah dari entry ini.

Owhh sy bukan agent Amway atau HPA yer... saya hanya share je apa yg sy rasa and apa yg sy guna..and lg satu masa berpantang kena rajin la.. klu kita tak rajin tak guna jugak kita beli set bersalin apa pun atau sebagus mana pun set bersalin tu. Buat rugi je beli if tidak digunakan sampai habis..

itu aje lah entry untuk kali ini.

Sekian Wassalam

2 comments:

  1. sy ejen.. klu nak bleh cari saya ye.. tq tuan tanah.. :) tahniah.. dh ade 4 chya mata..proud of u!

    ReplyDelete